اینجا سالم,محصولات رژیمی,محصولات اورگانیک

چرا از خوردن غذای تند لذت می‌بریم؟

تغذیه و رژیم, خواص مواد غذایی

 

چرا از خوردن غذای تند لذت می‌بریم؟ runner's high, آنافیلاکسی, اندورفین, اینجاسالم, تغذیه, دوپامین, سرخوشی, شوک, غذای تند, فلفل تند, کپسای سین, یوفوریا

هنگامی که غذای تند مصرف می‌کنیم چه اتفاقی در بدن ما رخ می‌دهد؟

وقتی فلفل تند میل می‌کنید فلفل به ذهن شما به گونه‌ای حقه می‌زند که ‌گویی دهان شما دارد آتش می‌گیرد اما در واقع هیچ گرما یا داغی در فلفل وجود ندارد پس چه اتفاقی می‌افتد؟

این مسئله به ترکیب شیمیایی فلفل به نام کپسای سین برمی‌گردد. کپسای سین به گیرنده‌های درد در اعصاب TRPV1 می‌چسبد. در حالت عادی بدن به این حس گرما واکنش نشان می‌دهد و به مغز پیامهای هشداردهنده می‌فرستد. کپسای سین باعث می‌شود که  TRPV1 همان پیامهای ذکر شده را بفرستد. پس واکنش شما به گونه‌ای خواهد بود گویی ماده ای داغ در دهان شما قرار دارد. پس بدن سعی می‌کند به خنک شدن خود کمک کند. سپس بدن شما شروع به تعریق می‌کند، صورتتان سرخ می‌شود،از چشمانتان اشک جاری می‌شود و دچار آبریزش بینی می‌شوید.

این عملکرد بدن شما در مقابله با واکنشهای انجام شده است. پس از قورت دادن فلفل یا غذای تند کپسای سین در راه ورودش به معده به گیرنده های بیشتری می‌چسبد. در موارد نادر داخل گلو تاول می‌زند، استفراغ می‌کنید و یا دچار شوک آنافیلاکسی می‌شوید. پس چگونه است که مردم اینقدر از خوردن غذای تند لذت می‌برند؟!

مغز شما با نشان دادن واکنش به درد، اندورفین و دوپامین ترشح می‌کند. ترکیب شیمیایی این دو ماده باعث حس سرخوشی و خوشحالی یا اصطلاحاً یوفوریا میشود. درست مانند هنگامی که از ورزش کردن دچار خوشحالی، آرامش بیشتر و قابلیت احساس درد کمتر‌ می‌شوند که اصطلاحاً به آن “Runner’s High” می‌گویند.

  بیماری عدم تحمل لاکتوز

واکنش بدن شما نسبت به غذای تند به میزان تحمل شما بستگی دارد. پس اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بعد از میل نمودن فلفل هالوپینو به گریه می‌افتید، زیاد به خودتان سخت نگیرید چرا که با گذر زمان می‌توانید توانایی تحمل بدنتان در برابر تندی را بالا ببرید.

امتیاز شما
, , , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت را پر کنید
این قسمت را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب پیشنهادی
محصولات پیشنهادی